Haber
2019-08-20 15:19:51
SUNULAN TEKLİF YETERSİZ VE ADALETSİZ

Hepinizin açtığını takip ederek ve bildiği gibi

5. Dönem Toplu Sözleşme görüşmeleri,

1 Ağustos günü temizleme ilk oturumla başladı.

16 Ağustos'ta yani dünya işinde de Kamu İşveren Heyeti, masaya ilk teklifini sundu.

Kamu İşvereni, görüşmelerin 16'daki ,

bizim tekliflerimizin teslim iletilmesinden

tam 22 gün sonra masaya teklif sundu. 

 

Kamu İşverenin

gecikmeyi unutturacak kadar vahim bir içeriğe ve eksikliklere sahip.

 

Kamu İşvereninin teklifi;

“Teklif gecikti” siteminin ve tepkisinin ötesinde

“Teklif geçiştirildi” ,

“Masa önemsizleştirildi” ve

“Alın terimiz değersizleştirildi” tespitlerini

ifade etmeyi ve buna dayanıyor tepkileri hayata geçirmeyi

hem gerekli hem de haklı hale getirildi.

 

Toplu sözleşme sürecine dair sitem ve tepki cümlelerinin sayısının ve dozunun yükselmesi;

Kamu İşvereninin

masaya geç teklif sunma gayretinin ve

sunduğu teklifin garabetinin semeresi olarak görülmelidir.

Kamu İşveren Heyetinin

geç kalmış ve geçiştirmeye odaklanmış

teklifinin içeriğinde;

bize teklif edilmesi bir tarafa

masanın çevresinde dahi terennüm edilmemesi gereken oranlar ve rakamlar yer alıyor.

 

Hükümetin masaya sunduğu ilk teklif;

“Güçlü Türkiye imkansız”,

“Büyük Türkiye anlamsız” ve

“Yeni Türkiye gereksiz” 

fikri sabitinde debelenenler dışında

hiç kimsenin aklına yatmaz, gönlünü rahatlatmaz.

 

Hükümet; bu teklifin,

Yeni, Büyük ve Güçlü Türkiye

hedeflerini ve gerçeklerini

yok sayanlara can suyu vermek,

kamu görevlilerini

enflasyona ezdirmeme kararından da açıkça vazgeçmek olduğunu görmelidir,

 

Daha da önemlisi Hükümet,

kalkınmayı önemsediğine,

adaleti öncelediğine dair

ispatı ve icraatı,

toplu sözleşme masasına sunduğu yeni teklifle

hem teyit hem de tescil etmelidir.

 

Değerli Basın Mensupları,

Çok kıymetli yol arkadaşlarım,

 

Memur-Sen Konfederasyonunun ve

yetkili sendikalarımızın toplu sözleşme teklifleri;

teşkilatımız, üyelerimiz ve kamu görevlilerimiz tarafından duruma uygun,

çözüme matuf,

içeriği makbul,

maliyeti ve mahiyeti

makul teklifler olarak kabul gördü.

 

Bu kabule rağmen,

Kamu İşvereninin 24 Temmuz’da

sanki kendisine hiç teklif sunulmamış,

kamu görevlilerinin

mali ve sosyal haklarına,

demokratik ve sendikal haklarına,

özlük hakları ve çalışma şartlarına dair  

tekliflerinden bihaber kalmış bir profil çizmesini

ne kabul edilir ne de anlaşılır bir tutumdur.

 

Hükümetin masaya sunduğu 2020 ve 2021 yıllarında maaş ve ücretlere yansıtılacak artışlara ilişkin teklifini hatırlayalım; 2020 için % 3,5 + %3  ve 2021 için %3 + % 2,5…

 

Bu oranlar;

Hükümetin açıkladığı ekonomik hedeflerle uyumlu değil.

Bu oranlar,                                                                                                                                Hükümet tarafından deklare edilen enflasyon tahminleri ve beklentilerine uygun değil.

Hükümetin teklifi,

faiz oranlarındaki düşmeyi,

kurdaki aşağı yönlü hareketi,

elektrik, doğalgaz ve diğer bazı temel ürünlerin fiyatlarındaki yukarıya yükselişi

doğrulamıyor ve aksine yok sayıyor.

 

5. Dönem Toplu Sözleşme masasına dün itibariyle

sunulan Kamu İşvereni teklifi;

“kamu görevlilerine büyümeden pay vermeme haksızlığı” sona ermesi gerekirken aksine

“kamu görevlilerine bütçeden pay vermeme hastalığı” eklenme çabası olarak da görülebilir.

 

Siyasi irade,

toplu pazarlık masasına,

kamu görevlilerini refaha kavuşturma değil

cefayla buluşturma teklifi sunduğu görmeli,

teklifin eksiklerini ve hatalarını da bir an önce gidermelidir.

 

Emek kesimi için toplu pazarlık masasının anlamı;

evdeki bulguru kaybetme kaygısı olmaksızın

Dimyata pirince gitmektir.

 

Kamu İşvereni,

hem Dimyata pirince gitmemize engel olmak

hem de evdeki bulgurun değerini azaltmak gayretindedir.

Buna seyirci olmamız da kayıtsız kalmamız da beklenmesin!

 

 

5. Dönem Toplu Sözleşme sürecinde

Kamu İşvereninden gelen ilk teklifin anlamı;

2020 için yıllık toplamda  %6.60,

2021 için yıllık toplamda  %5.57 oranın da zam yapılması,

iki yıllık toplamda ise  %12,54 oranında maaş ve ücretlere artış yansıtılmasını teklif etmektir.

 

Bu durumda kamu görevlilerine ve

onların yetkili temsilcisi konumunda

konfederasyona ve sendikalara şu denilmektedir;

”2020’de maaş ve ücretlerinize enflasyon beklentisinden daha düşük oranda zam yapılmasını kabul edin.

 

Şekere, elektriğe, doğalgaza tek seferde %15 zam yapıldı fakat maaş ve ücretlerinize dört seferde %12’nin biraz üzerinde zam yapılmasını

normal kabul edin.

 

Yetmez, “gecikme zammı aylık %2,5,

yıllık %30 iken maaş zammınızın

yıllık %6’lar ve iki yıllık toplamda %12’ler seviyesinde olmasına aldırış etmeyin” deniyor.

 

Merkez Bankasının 2020 ve 2021 için enflasyon hedefi %5,

aynı yıllara ait enflasyon tahminleri ise %9,5 ve %5,9 iken

aynı yıllara ait beklenti anketlerinin sonucu ise

sırasıyla %13,9 ve %11,5 olarak kayıt altına alınmış.

 

Bu rakamların yanına da son 10 yıllık süreçte

enflasyon hedef ve tahminleri ile gerçekleşen enflasyon arasında zaman zaman

2 kata kadar farklılıklar oluştuğu bilgisini de paylaşmak gerekiyor.

 

Diğer taraftan

2019 yılında uygulanan yeniden değerleme oranının %23’ün üzerinde olduğunu ve

mevcuttaki tutumu devam ederse

2020 yılında uygulanacak yeniden değerleme oranının da %27-%30 bandında olacağı gerçekleri de gün gibi ortadır.

 

Bir başka ifadeyle, kamu tarafı bazı harçlara ve ücretlere gelecek yıl yaklaşık %27 oranında zam yapılacaktır.

 

Ayrıca,

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile birlikte

Hükümetin bütçe teklifinin

Meclis tarafından kabul edilmemesi halinde

“bir önceki yılın bütçesinin ilgili yıldaki yeniden değerleme oranı kadar artırılması”  uygulamasına geçilmiştir.

 

Buna bağlı olarak, 

2020 yılı bütçe teklifi Meclis tarafından kabul edilmemesi halinde

2019 bütçesinin 2020 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranı kadar artırılması söz konusu olacak.

Böyle bir durum gerçekleşirse;

2020 yılında Hükümetin bütçesine yaklaşık

%27 civarında zam yapılırken

kamu görevlilerinin maaşlarına ise

%3,5+%3 zam yapılması gibi bir garabet ortaya çıkacaktır.

 

Bütün bu veriler üzerinden şunu söylemek gerekir ki;

“Memuru enflasyona ezdirmeyiz” vaadi Hükümet tarafından öncelikle

teklif bandında korunması gerekir.

 

Bir başka anlatımla

Hükümetin ilk teklifinin 2020 ve 2021 için sırasıyla

Merkez Bankasının beklenti anketindeki

%13,9 ve %9,5 oranları dikkate alınarak şekillendirilmesi ve masaya getirilmesi gerekirdi.

 

Diğer taraftan,

toplu pazarlık masası sadece maaş ve ücret zamlarıyla sınırlı bir pazarlık masası değil.

 

Masada, haklar, sosyal hak ve yardımlar, özlük hakları ve çalışma şartları da

pazarlığın kapsamında değerlendiriliyor.

 

Hükümetin masaya sunduğu ilk teklifte

  • ek göstergeden,
  • kademe derece sınırlamasının kaldırılmasına,
  • teklifimizde yer alan taban aylığa seyyanen zamdan,
  • refah payına
  • sözleşmeli personelin kadroya geçmesinden,
  • kılık-kıyafet yasağının kaldırılmasına,
  • gelir vergisi mağduriyetinin son bulmasından
  • dayanışma  aidatı ve toplu sözleşme ikramiyesine,
  • yerel yönetim seçimleri sonrası iş güvencesine ve sendikal haklara yönelik saldırılardan 
  • keyfi ve eziyet edici geçici görevlendirmeye
  • genel toplu sözleşme kapsamındaki bir çok konu başlığı

hiçbir şekilde dikkate alınmamış ve

bunlarla ilgili teklif içeriğine yer verilmemiştir.

 

Benzer şekilde

hizmet kollarındaki yetkili sendikalar tarafından sunulan teklif metinleri üzerinden

bir değerlendirme yapılarak hizmet kollarına yönelik

bir teklif içeriği de oluşturulmamıştır.

 

Bu bakımdan Kamu İşvereninin teklifi sonrasında

“ne makul ne de makbul bir teklif var

sadece malul bir teklif var” dedik.

 

Zira bu teklif içerdiği oranlar boyutuyla yetersizlikle ve adaletsizlikle maluldür.

 

Bu teklif,

Yeni Türkiye’yi görme, Büyük Türkiye’yi yansıtma,

Güçlü Türkiye’yi yaşatma noktasında maluldür.

 

Bu teklif, refahı tabana yayma, gelir dağılımında adaleti sağlama  açısından maluldür.

Bu teklif,

“Türkiye’nin kamu görevlilerinin beklentilerini karşılayacak cüssesi, alın terinin hakkını teslim edecek bütçesi yok”  cümlesine inanmamızı beklemek nedeniyle

fikren, ilmen, ahlaken maluldür.

 

Bizler, kamu görevlilerinin standardını yükseltecek, dertlerini küçültüp bitirecek teklif beklerken karşımıza çıkan teklif

“vaat ettiği standart düşük, ürettiği skandal büyük”  niteliktedir. 

 

Biz, Cumhurbaşkanlığı Hükümet sisteminin

ilk toplu sözleşmesinin, imzaya çağıran bir içerikle yürütülmesini beklerken,

nizaya ve sahaya çağıran bir teklifle karşılaştık.

 

Bu teklifin tamamlanmaya,

ilavelerle zenginleştirilmeye ihtiyacı var.

 

İşveren ve emek kesimini birbirinden uzaklaştıracak

bu teklifi bir kenara koyup uzlaşmayı sağlayacak

yeni bir teklif için yeterli zaman,

bu teklifin maliyetini karşılayacak bütçede imkan var olduğuna inanıyoruz.

 

Biz, eski Türkiye’nin vehimlerinden beslenen değil

Yeni Türkiye’nin güvenine yaslanan bir teklif istiyoruz.

 

Türkiye’nin gücüne bizim kadar inanılırsa,

Türkiye’nin büyüklüğüne bizim kadar itibar edilirse,

Türkiye’nin yeni paradigmal çerçevesi bizim gibi anlaşılırsa; 

anlaşmamızda, adil paylaşmamızda,

birlikte ve huzur içerisinde yaşamamızda çok daha kolay karşılanacaktır.

 

Biz, örgütlü gücümüzü yetersiz tekliflere tepki vermekten kaçınmayız.

 

Fakat biz örgütlü gücümüzü için değil

hak ettiğimizi bize teslim edecek teklifleri

takdir etmek için kullanmak istiyoruz.

Yeni bir teklif ve yeni bir eşik bekliyoruz.

 

Türkiye'ye inanıyor ve Türkiye'nin gücüne itibar ediyoruz.

 

Memur-Sen… İl temsilciliği olarak

ilimizdeki Memur-Sen teşkilatlarıyla birlikte toplu sunumundaini

yakından takip ediyor,

bizleri memnun ederek onu yönlendir

destek, üzecek ve gerecek onu tercih etmenizi bekliyoruz.

Diğer tarafta ilimizdeki parti yöneticileri, belediye başkanlarının üyeleri iktidar partisine mensup milletvekillerinin toplanması, merkezdeki merkezdeki personelin bağlılık alanlarını alması hükümet kanadına yönelik tasarım ve beklenti iradesi etrafındaki noktasında bizlerle birlikte hareket etmelerini görüntüledik.

 

Emeğin hakkının hedefi noktasındaki

niyet ve gayretlerimizde

bereket, irade ve çalışmalarımızda

neşet eden kudret temennişte. 

 

MEMUR-SEN
KONFEDERASYONU
EĞİTİMCİLER BİRLİĞİ
SENDİKASI
Zübeyde Hanım Mahallesi Sebze Bahçeleri Caddesi No:86
Altındağ - Ankara / TÜRKİYE
Tel : 0.312 231 23 06 Faks : 0.312 230 65 28
ebs@ebs.org.tr
Copyright © Eğitim Bir Sen